Breinbewust lesgeven
De basis van waaruit we werken aan sociaal-emotionele vorming is het breinbewust lesgeven. Vanuit dit gedachtegoed bieden we kinderen kennis over ons brein en wat er gebeurt in hun brein als ze getriggerd worden. We werken in de groepen met emotiekaarten en een schaal waarop aangegeven kan worden of ze zich “veilig”, “misschien onveilig” of “onveilig voelen”. Door hier meer (zelf)kennis over te krijgen lukt het beter om zicht te krijgen op het gedrag van jezelf en de ander en kun je makkelijker keuzes maken om je emoties te reguleren. Een ander belangrijk onderdeel vanuit het breinbewust lesgeven is het werken vanuit keuzes en consequenties. Het werken met keuzes en consequenties geeft kinderen meer regie over hun eigen leven en de keuzes die ze maken. Dit helpt om eigenaarschap, intrinsieke motivatie en zelfstandigheid te vergroten. We geven de consequentie van tevoren aan en we bespreken dat de kinderen een keuze hebben. Je kunt als volwassene dan vanuit kalmte bespreken als het kind een onhandige keuze heeft gemaakt. Het kindleert hiervan en zal waarschijnlijk de volgende keer een andere keuze maken. Als volwassene kun je steunend blijven en veiligheid en verbinding bieden., zonder boos te worden. We zien de fouten van een kind als kansen om te leren. We realiseren ons dat kinderen bepaalde vaardigheden moeten oefenen om ze zich eigen te maken. Door op deze manier te werken leren kinderen de oorzaken en gevolgen van hun gedrag. Door het kind eigen verantwoordelijkheid te geven en positieve waardering uit te spreken
waar dit kan, worden steeds meer neuronen in het groene brein aangelegd die een positieve uitwerking hebben op de lange termijn voor het gedrag van het kind.
KiVa
Hoe ga je met elkaar om? Sociale competenties worden geoefend en geleerd om ze vervolgens op verschillende momenten van de dag toe te kunnen passen.
Onze KiVa methode is een bewezen methodiek die preventief werkt tegen pesten. Het is echter meer dan een anti-pest programma. Met KiVa ontwikkelen de kinderen sociaal-emotionele vaardigheden. Met andere woorden hoe gaan we wenselijk met elkaar om en hoe zorgen we SAMEN voor een fijne sfeer in de groep. De normen die we samen stellen zijn:
- We horen er allemaal bij: ik, jij en ook hij.
- We willen samen een groep zijn, want dat is fijn.
- Boos, verdrietig, blij, houd rekening met mij.
- We verschillen allemaal, dat maakt ons speciaal.
- We gaan goed met elkaar om.
- We helpen elkaar.
- We komen voor elkaar op.
Naast de schoolbrede KIVA aanpak bieden we in groep 5 ook standaard het basisprogramma aan van de “Rots en Water” training. Een weerbaarheidsprogramma waarin kinderen enerzijds leren om “stevig” te staan als een rots en anderzijds leren om net als het “water” mee te kunnen bewegen met de ander. Samen met de leerkracht en intern begeleider kunt u kijken naar de mogelijkheden voor een individuele training voor uw kind.
Engels
In groep 1 t/m 8 wordt Engels gegeven, we gebruiken hiervoor de methode “Join in”. Engels staat als een apart vak op het programma, maar het kan ook aangeboden worden binnen de thema’s die gekoppeld zijn aan andere leer- en ontwikkelingsgebieden.
De woordenschat wordt in de onderbouw systematisch opgebouwd door het gebruik van liedjes, spel, drama, verhalen en Total Physical Response (TPR). Daar komen geen woordenrijtjes en grammaticaregels aan te pas. De technische taalbeheersing staat niet centraal, maar het communiceren. De nadruk ligt bij de jongste kinderen op het luisteren en begrijpen, het spreken komt later pas. Ook in de bovenbouw staat de communicatie centraal. Het is de bedoeling om als leerkracht de hele les Engels te praten. Engels is de voertaal. Het gebruik van Engels als voertaal draagt bij aan een hogere en meer natuurlijke beheersing van de taal door leerlingen. Dit zorgt ook voor een goede basis voor de overgang naar het VO.
21e eeuwse vaardigheden
Deze vaardigheden bieden de kinderen de uitrusting voor een toekomst die nog niet goed te voorzien is, maar die naar verwachting steeds sneller zal veranderen en die in een steeds hoger tempo aanpassing van mensen verwacht. Deze 21e eeuws vaardigheden komen veel aan bod binnen de lessen ‘handen-uit-de-mouwen’, mediawijsheid, KiVa en de thema’s van GO! Ook binnen de dagelijkse taal- en rekenlessen worden bepaalde vaardigheden toegepast.